Halden Soroptimistklubbs 40-årsjubileum 19. oktober 2019

Jubileumsmarkeringen ble holdt i Haldens Klub 19. oktober, samme sted og dato som charterfesten for 40 år siden.

40-årsmarkeringen bestod av foredrag og kunstneriske innslag, gode samtaler og meget god mat. 70 kvinner, fra de øvrige klubbene i Østfold og to fra Katowice i Polen, fikk høre professor og forfatter Helene Uri foredra fra sin bok «Hvem sa hva? Om kvinner, menn og språk.» Boka handler om hvordan kvinner og menn snakker og skriver, og om hvordan de blir omtalt. Boka er treffsikker, avslørende og morsom og viser at en verden der kjønnene er likestilt, er langt unna.

Ladybirds, et Halden-kor med glade og dyktige kvinner, med dirigent Inger Lise Haavelsrud i spissen, skapte stor begeistring med sine sanger.

I forbindelse med 40-årsmarkeringen ønsket Halden Soroptimistklubb å gi et stipend på kr  10 000 til en ung Halden-kvinne som har markert seg innen kultur, og valget falt på Aurora Itland.  Aurora, som er 24 år gammel, startet sin karriere som ballettdanser ved Halden ballettskole våren 1999, 3 1/2 år gammel. I 2017 ble hun utdannet med en bachelor i jazzdans fra Balletthøgskolen (tidligere Statens balletthøgskole) ved Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO). Aurora var en av de totalt fire jentene som kom inn, blant over 300 internasjonale søkere. I 2018-2019 jobbet Aurora som ballettdanser i musikalen «The Phantom of the Opera» på Folketeateret. Hun danset også i utendørsmusikalen «Den Hvite dame» på Fredriksten Festning. Hun er for tiden aktuell med forestillingen «Sepia», en hyllest til kvinnen.